Arabia soi: Vuosisadalta toiselle -kamarimusiikkikonsertti
Hinta: Vapaa pääsy
Ajankohdat:
Tapahtumasta:
Vuosisadalta toiselle -konsertin ohjelmisto ulottuu 1600-luvun lopun barokista aina nykymusiikin minimalistisiin äänimaisemiin saakka. Tyylisuuntien jatkumossa kuullaan teoksia myös klassismin, romantiikan, impressionismin ja modernismin aikakausilta.
Barokin ja klassismin aikakausien laulumusiikin ajattomat melodiat avaavat konsertin. Henry Purcellin lamento When I Am Laid in Earth oopperasta Dido ja Aeneas (n. 1689) on syvästi liikuttava myöhäisbarokin mestariteos. Giuseppe Giordani sävelsi sydäntä riipaisevan Caro Mio Ben -aarian 1780-luvun alussa, juuri klassismin kynnyksellä.
Alttoviulun lämmin sointi pääsee oikeuksiinsa Aleksandr Glazunovin melankolisessa, sielukkaassa Elegiassa alttoviululle ja pianolle op. 44 (1893). Frédéric Chopinin g-molli-sellosonaatin Op. 65 (1846) 1. osa, Allegro Moderato, yhdistää säveltäjälle tunnusomaiset runollisuuden ja draaman sellon jaloon sointiväriin. Molemmat teokset edustavat romantiikan tyylisuuntaa.
1900-luvulle siirrytään ranskalaisen Mélanie (Mel) Bonisin impressionistisen ja viehkeän Suite en trion (Op. 59, 1902) myötä. Béla Bartókin rytmikkäät ja taitavat miniatyyrit sarjasta 44 duettoa kahdelle viululle (1931) pohjautuvat kansanmusiikkiin. Max Richterin 2000-luvun teosten (Richter Episodes) tunnelma on meditatiivinen ja unenomainen. Rody van Gemert on sovittanut kappaleet kolmelle kitaralle.
Metropolian Musiikin Arabia soi – klassisen musiikin opiskelijafestivaalin ohjelmistoa.
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/ajankohtaista/tapahtumat/klassisen-musiikin-opiskelijafestivaali-arabia-soi-syksy-2025
Barokin ja klassismin aikakausien laulumusiikin ajattomat melodiat avaavat konsertin. Henry Purcellin lamento When I Am Laid in Earth oopperasta Dido ja Aeneas (n. 1689) on syvästi liikuttava myöhäisbarokin mestariteos. Giuseppe Giordani sävelsi sydäntä riipaisevan Caro Mio Ben -aarian 1780-luvun alussa, juuri klassismin kynnyksellä.
Alttoviulun lämmin sointi pääsee oikeuksiinsa Aleksandr Glazunovin melankolisessa, sielukkaassa Elegiassa alttoviululle ja pianolle op. 44 (1893). Frédéric Chopinin g-molli-sellosonaatin Op. 65 (1846) 1. osa, Allegro Moderato, yhdistää säveltäjälle tunnusomaiset runollisuuden ja draaman sellon jaloon sointiväriin. Molemmat teokset edustavat romantiikan tyylisuuntaa.
1900-luvulle siirrytään ranskalaisen Mélanie (Mel) Bonisin impressionistisen ja viehkeän Suite en trion (Op. 59, 1902) myötä. Béla Bartókin rytmikkäät ja taitavat miniatyyrit sarjasta 44 duettoa kahdelle viululle (1931) pohjautuvat kansanmusiikkiin. Max Richterin 2000-luvun teosten (Richter Episodes) tunnelma on meditatiivinen ja unenomainen. Rody van Gemert on sovittanut kappaleet kolmelle kitaralle.
Metropolian Musiikin Arabia soi – klassisen musiikin opiskelijafestivaalin ohjelmistoa.
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/ajankohtaista/tapahtumat/klassisen-musiikin-opiskelijafestivaali-arabia-soi-syksy-2025
Tapahtumapaikka / Venue
Jaa valitsemassasi palvelussa:
Stadissa.fi tarjoaa vinkkejä vapaa-aikaan vuoden ympäri.
Voit vinkata mukaan tapahtuman tai uutisen Helsingin seudulta.










































































