Kertojaa etsimässä -kirjoittajakoulutus
Hinta: 79
Ajankohdat:
Tapahtumasta:
Long Play -julkaisun iltakoulussa opitaan rakentamaan tekstin kertoja ja käyttämään sitä kirjoittamisessa. Teos-kustantamon kustannuspäällikkö Jussi Tiihonen, vapaa kirjoittaja Kaarina Hazard ja toimittaja Anu Silfverberg perehdyttävät kerronnan maailmaan. Koulutus sopii kaikille kirjoittajille.
Koulutuksessa opitaan muun muassa nämä asiat:
– Kertojan rakentuminen
Tekstillä on aina kertoja, tyylilajista riippumatta. Siksi kirjoittajan tai editorin pitäisi tietää, mikä tai mitä se on. Kertoja rakentuu ainakin ajallisesta ja paikallisesta etäisyydestä ja näkökulmasta. Niiden dynamiikka ja muuttuminen tekstin sisällä saa aikaan jutun, joka on genrestä riippumatta totta. Mihin kertojan katse kohdistuu – ja miksi? Jussi Tiihonen on Teos-kustantamon kustannuspäällikkö, ja hän toimii opettajana Kriittisessä korkeakoulussa.
– Minän paikka nonfiktiossa
Milloin minäkertoja on perusteltu valinta ja millä keinoilla se lunastaa paikkansa? Usein omakohtainen kokemus voi toimia tekstin sytykkeenä, mutta läheskään aina teksti ei kirjoittajan henkilöä kaipaa. Parhaimmillaan minäkertoja taas tuo tekstiin tason, joka muuten jäisi puuttumaan. Anu Silfverberg kertoo, mitä minäkertojalla voi tehdä – ja mitä sillä ei missään nimessä pidä tehdä. Anu Silfverberg on palkittu toimittaja ja kirjailija. Hän kuuluu Long Playn perustajajäseniin ja on sen päätoimittaja.
– Kertoja kiipelissä
Kertoja on tekstin luoja, roolihenkilö, jonka kirjoittaja synnyttää. Joskus tämä voi johtaa ongelmiin. Kun Kaarina Hazard kirjoitti The Office -sarjasta esseen Imageen, iltapäivälehdissä nousi kohu, jossa Hazardia syytettiin koomikko Sami Hedbergin vihaamisesta. Hazard on vapaa kirjoittaja, kolumnisti ja näyttelijä, joka on esiintynyt myös Pressiklubi-ohjelmassa.
https://longplay.fi/iltakoulu
https://www.facebook.com/events/1362282650559115/
Koulutuksessa opitaan muun muassa nämä asiat:
– Kertojan rakentuminen
Tekstillä on aina kertoja, tyylilajista riippumatta. Siksi kirjoittajan tai editorin pitäisi tietää, mikä tai mitä se on. Kertoja rakentuu ainakin ajallisesta ja paikallisesta etäisyydestä ja näkökulmasta. Niiden dynamiikka ja muuttuminen tekstin sisällä saa aikaan jutun, joka on genrestä riippumatta totta. Mihin kertojan katse kohdistuu – ja miksi? Jussi Tiihonen on Teos-kustantamon kustannuspäällikkö, ja hän toimii opettajana Kriittisessä korkeakoulussa.
– Minän paikka nonfiktiossa
Milloin minäkertoja on perusteltu valinta ja millä keinoilla se lunastaa paikkansa? Usein omakohtainen kokemus voi toimia tekstin sytykkeenä, mutta läheskään aina teksti ei kirjoittajan henkilöä kaipaa. Parhaimmillaan minäkertoja taas tuo tekstiin tason, joka muuten jäisi puuttumaan. Anu Silfverberg kertoo, mitä minäkertojalla voi tehdä – ja mitä sillä ei missään nimessä pidä tehdä. Anu Silfverberg on palkittu toimittaja ja kirjailija. Hän kuuluu Long Playn perustajajäseniin ja on sen päätoimittaja.
– Kertoja kiipelissä
Kertoja on tekstin luoja, roolihenkilö, jonka kirjoittaja synnyttää. Joskus tämä voi johtaa ongelmiin. Kun Kaarina Hazard kirjoitti The Office -sarjasta esseen Imageen, iltapäivälehdissä nousi kohu, jossa Hazardia syytettiin koomikko Sami Hedbergin vihaamisesta. Hazard on vapaa kirjoittaja, kolumnisti ja näyttelijä, joka on esiintynyt myös Pressiklubi-ohjelmassa.
https://longplay.fi/iltakoulu
https://www.facebook.com/events/1362282650559115/
Tapahtumapaikka / Venue
Jaa valitsemassasi palvelussa:
Stadissa.fi tarjoaa vinkkejä vapaa-aikaan vuoden ympäri.
Voit vinkata mukaan tapahtuman tai uutisen Helsingin seudulta.








































































