Olga Chernysheva: Ordered Equivocations
Olga Chernysheva: Ordered Equivocations (11.1.–25.2.2018)
Miten taiteilija voi sovittaa yhteen kaksi elintärkeää tarvetta, visuaalisen ajattelun ja kuvailun? Miten hän voi hyödyntää optimaalisesti näitä kahta impulssia, näitä kahta tapaa uppoutua maailmaan ja ottaa siihen välinpitämättömänä etäisyyttä? Mykkäelokuvassa ne tulivat yhteen ilmeisen visuaalisen ja kirjallisen montaasissa – näytelmässä, joka käytti hyväkseen niin naamiomaista näyttelijäntyötä kuin käsikirjoitusmaisia välitekstejä.
Olga Chernysheva (s. 1962, asuu Moskovassa) opiskeli animaatioelokuvaa Neuvostoliiton elokuvainstituutissa Moskovassa valmistuen vuonna 1986. Hän on nykyään Venäjän tunnetuimpia nykytaiteilijoita, joka esittää videota, valokuvaa ja piirustuksia (ja vähemmissä määrin maalauksia) museoissa, gallerioissa ja biennaaleissa ympäri maailman – ja nyt Suomessa.
Elokuvataiteella, oikean kuvan ja sanan yhdistelmän ikuisella etsimisellä, jotta voitaisiin herättää oikea tunteiden yhdistelmä katsojassa, on edelleen tärkeä vaikutus Chernyshevan töihin. Samaan aikaan hän osaltaan uudistaa venäläistä perinnettä, jossa kuvataide (poikkeuksena mahdollisesti ikonimaalaus) nähdään yhteiskunnallisen kommentoinnin alueena ja näin ollen joukkoviestimenä. Sosialistinen realismi, Neuvostoliiton virallisesti hyväksytty taidemuoto, ei ilmaantunut kulttuurisesta tyhjiöstä.
Chernysheva ei itse ole välttämättä realisti, eikä hänen taiteensa ole totuttuun tapaan sosiaalisesti tai poliittisesti sitoutunutta. Se on liian henkilökohtaista ja tarkkaa, liian kokemuksellista ja kokeellista, sopiakseen helposti mihinkään genreen tai suuntaukseen. Se pohjaa aina hänen erityiseen yksityiskohtien huomioinnin taitoonsa ja empatiaansa (joka ei kuitenkaan varo kriittisyyttä) ihmisiä kohtaan – eikä unohdeta myöskään eläimiä – jotka kansoittavat nyky-Venäjää.
Ordered Equivocations (suom. järjesteltyjä moniselitteisyyksiä), Chernyshevan näyttely Kohtassa, voidaan nähdä ”kamariversiona” hänen projekteistaan, esimerkiksi hänen Wienin Secessionissa nähdyssä yksityisnäyttelystään, viime aikoina tutkituista teemoista. Näyttelyn sisältyy kaksitoista teosta hänen jatkuvasta Screens-sarjastaan, joka on aloitettu vuonna 2010. Teokset ovat lyhyitä liikkuvan kuvan ”leikkeitä” joiden pareina on tiiviitä tekstejä (venäjäksi ja englanniksi) joita voitaisiin kuvata mikroesseinä tai proosarunoina. Aiheet vaihtelevat kuvauksista Keski-Aasian vierastyöläisistä Moskovassa aina Gizan pyramideilla tuulen puhaltamiin muovipusseihin; radiossa kerrottuun tarinaan kirjekyyhkystä, joka käveli koko matkan kotiin, aina Immanuel Kantin neuvoon ”juoda ilmaa nenän kautta”.
Näyttelyssä on myös kokoelma tuoreita hiilipiirustuksia, joiden joukossa on sarja, jossa Chernysheva käyttää Screens-sarjasssa tuttua strategiaa, jälleen havainnollistaen, että taiteilijan ei ehkä ole mahdollista, tai tarpeellistakaan, valita kuvilla puhumisen ja sanoilla piirtämisen välillä. Näissä piirroksissa herkkä ja sumea hiiliviiva ottaa videokuvan aseman ikkunana koettuun todellisuuteen.
Taiteilija vaikuttaa väittävän, että moniselitteisyys (engl. equivocation; tässä tulkittuna ”yhtäläisen äänen antamisena erilaisille asioille”) on pätevä strategia ilmaista vaikutelmia maailmasta niin, ettei niitä laiteta liian tiukkaan järjestykseen, ikuisesti etsien oikeanlaista sattumanvaraisuutta, joka tuottaisi oikeanlaista monitulkintaisuutta katsojassa.
Olga Chernyshevan näyttelyn järjestää Kohta, ja taiteilijan teokset esitetään Chernyshevaa edustavien Galerie Volker Diehlin (Berliini), Temnikova & Kaselan (Tallinna) ja Matthew Stephensonin (Lontoo) luvalla.
Aukioloajat:
Ke-Pe 12-18
La-Su 12-16
Vapaa pääsy
http://www.kohta.fi/exhibition/olga-chernysheva
https://www.facebook.com/events/142352696465778/
Tapahtumapaikka / Venue
Jaa valitsemassasi palvelussa:
Stadissa.fi tarjoaa vinkkejä vapaa-aikaan vuoden ympäri.
Voit vinkata mukaan tapahtuman tai uutisen Helsingin seudulta.







































































