J.S.BACH: Goldberg-muunnelmat
Johann Sebastian Bachin Goldberg-muunnelmat vuodelta 1741 lienee laajin sooloteos klaveerille, joka on sävelletty barokin aikakautena. Teos saavutti tietynlaisen kulttiaseman jo 1800-luvulla. Ja vaikka muunnelmia silloin tuskin esitettiin konserteissa kokonaisuutena, pianistit olivat hyvin tietoisia muunnelmien musiikillisista ansioista ja teknisistä haasteista.
Nimi ”Goldberg-muunnelmat” ei ole peräisin itse J. S. Bachilta. Anekdootti, johon tämä nimi pohjautuu, ilmestyi ensimmäistä kertaa J. N. Forkelin monografiassa Über Johann Sebastian Bachs Leben, Kunst und Kunstwerke. Für patriotische Verehrer echter musikalischer Kunst (1802). Siinä Forkel väittää, että Dresdenissä 1740-luvulla asunut kreivi Keyserlingk pyysi omaa hovimuusikkoaan, cembalisti J. G. Goldbergia soittamaan osia muunnelmista kreivin unettomina öinä, eli käyttämään Bachin musiikkia unilääkkeenä. On hyvin epätodennäköistä, että tämä viehättävä anekdootti on totta. Muunnelmien tekninen vaatimustaso ja myös tekninen innovatiivisuus olivat 1740-luvun musiikissa hyvin poikkeuksellisia. On myös kyseenalaista, onko noin kekseliäs ja mielikuvituksellinen kappale sittenkään se paras unilääke. Todennäköisempää on, että Bach sävelsi teoksen omia vanhempia poikiaan ajatellen. Sekä Wilhelm Friedemann että Carl Philipp Emmanuel olivat merkittäviä klaveerivirtuooseja, ja molemmat olivat jatkuvasti uuden ohjelmiston tarpeessa.
Goldberg-muunnelmien virallinen nimi, jonka itse Bach on niille antanut, on Clavier Übung bestehend in einer ARIA mit verschiedenen Verænderungen vors Clavicimbal mit 2 Manualen. Clavier Übung, eli klaveeriharjoitus, ei viittaa niinkään etydeihin eikä sormiharjoituksiin, vaan on hieman vanhahtava nimeke musiikille, jonka tarkoitus on kehittää esittäjää – ennen kaikkea muusikkona. Loppu pitkästä nimestä viittaa teoksen muotoon: kyseessä on 30 variaatiota Bachin omasta teemasta, eli Aariasta, ja ne on tarkoitettu sellaiselle cembalolle, jossa on kaksi sormiota. On hyvin epätyypillistä sen ajan musiikissa, että sormioiden määrä mainitaan otsikossa. Ja suorastaan ainutlaatuista on se, että Bach määrittelee jokaisen muunnelman kohdalla, tuleeko se soittaa yhdellä vai kahdella sormiolla.
Teoksen 30 muunnelmaa on mahdollista jakaa pienemmiksi jaksoiksi hyvin monella tavalla. Kuulijan kannalta tärkein jako on kolmen muunnelman ryhmät, joita on kymmenen kappaletta. Jokaisen ryhmän, paitsi ensimmäisen ja viimeisen, koostumus on seuraava:
1) Virtuoosinen muunnelma, joka on useimmiten tarkoitettu soitettavaksi kahdella sormiolla, ja jossa todennäköisesti on käytetty laajasti ”kädet ristin” tekniikkaa.
2) Genre-muunnelma, jossa jäljitellään jotakin sen ajan yleistä musiikin lajia – esimerkiksi jokin tanssi (gigue, menuetti) – tai soitinmusiikin lajia (trio-sonaatti, arioso).
3) Kaanon, jossa kaksi ääntä imitoivat toisiaan ja kolmas ääni muodostaa niille bassopohjan. Imitaation intervalli, eli etäisyys imitoivien äänien välillä, kasvaa teoksen edetessä priimistä (muunnelma 3) nooniin (muunnelma 27). Viimeinen muunnelma ei ole odotettu kaanon desimin etäisyydellä, vaan ”Quodlibet”, joka on barokkiajan vokaalimusiikin laji, missä lauletaan eri sävelmiä päällekkäin ja sekaisin. Bachin perheessä eli voimakas ja kehittynyt Quodlibet-perinne, ja harva sukujuhla meni ilman tätä hauskaa ja kekseliästä harrastusta. Tässä muunnelmassa Bach yhdistää kaksi teemaa, joista toinen on rakkauslaulu, ja toinen on humoristinen kertomus ruoansulatusvaivoista ja niiden seurauksista.
Suosittelemme kasvomaskien käyttöä konserteissamme. Maskeja on saatavilla käsiohjelmatiskiltä ennen konsertin alkua.
Konsertin kesto n. 1h 40 min (sis väliajan).
Esiintyjät:
Kirill Kozlovski, piano
Ohjelma:
Johann Sebastian Bach: Goldberg-muunnelmat (1741)
Aria
Muunnelma 1 á 1 Clav.
Muunnelma 2 á 1 Clav.
Muunnelma 3 Canone all'Unisono. á 1 Clav.
Muunnelma 4 á 1 Clav.
Muunnelma 5 á 1 ô vero 2 Clav.
Muunnelma 6 Canone alla Seconda. á 1 Clav.
Muunnelma 7 Al tempo di Giga. á 1 ô vero 2 Clav.
Muunnelma 8 á 2 Clav.
Muunnelma 9 Canone alla Terza. á 1 Clav.
Muunnelma 10 Fughetta. á 1 Clav.
Muunnelma 11 á 2 Clav.
Muunnelma 12 Canone alla Quarta. á 1 Clav.
Muunnelma 13 á 2 Clav.
Muunnelma 14 á 2 Clav.
Muunnelma 15 Canone alla Quinta. Andante. á 1 Clav.
** väliaika**
Muunnelma 16 Ouverture. á 1 Clav.
Muunnelma 17 á 2 Clav.
Muunnelma 18 Canone alla Sesta. á 1 Clav.
Muunnelma 19 á 1 Clav.
Muunnelma 20 á 2 Clav.
Muunnelma 21 Canone alla Settima.
Muunnelma 22 á 1 Clav.
Muunnelma 23 á 2 Clav.
Muunnelma 24 Canone all'Ottava. á 1 Clav.
Muunnelma 25 Adagio. á 2 Clav.
Muunnelma 26 á 2 Clav.
Muunnelma 27 Canone alla Nona. á 2 Clav.
Muunnelma 28 á 2 Clav.
Muunnelma 29 á 1 ô vero 2 Clav.
Muunnelma 30 Quodlibet. á 1 Clav.
Aria
Su 15.11.2020 klo 19.00
Paikka: Temppeliaukion kirkko (Lutherinkatu 3, Helsinki)
Vapaa pääsy, käsiohjelma 10 €
Tapahtumapaikka / Venue
Jaa valitsemassasi palvelussa:
Stadissa.fi tarjoaa vinkkejä vapaa-aikaan vuoden ympäri.
Voit vinkata mukaan tapahtuman tai uutisen Helsingin seudulta.







































































