Ariadne auf Naxos & Prokris und Cephalus
Hinta: 20/15/10 €

Ajankohdat:
Tapahtumasta:
Antiikin tarustoon pohjautuvat näyttämölliset kantaatit Ariadne auf Naxos ja Prokris und Cephalus ovat monumentaalisia vokaaliteoksia. Historian pisimmät lauluäänille ja aukikirjoitetusti cembalolle sävelletyt kantaatit saavat nyt Suomen kantaesityksensä yli 250 vuoden jälkeen. Ystävänsä Georg Philipp Telemannin inspiroimana musiikkidraaman mestari, Tanskan hovikapellimestari ja -säveltäjä Johann Adolph Scheibe (1708-76) loi sävelkielen, joka tempaisee mukaansa vauhdikkaana ja värikkäänä. Maineikkaiden Sturm und Drang -runoilijoiden Heinrich Wilhelm von Gerstenbergin ja Elias Schlegelin luomat libretot pohjautuvat Ovidiuksen (43 eKr.–17 jKr.) eepoksiin Heroidit (X. kirja) ja Metamorfoosit (VII. kirja).
Määrätietoisen Scheiben, joka oli opiskellut Johann Sebastian Bachinkin ohjauksessa, tavoitteena oli uudistaa saksalaista musiikkieetosta, josta ylikoristeellinen ja dramaturgisesti köyhänlainen italialainen oopperatyyli oli ottanut niskalenkin. Hän oli yksityiskohtaisen tarkka niinsanottujen resitaation ja deklamaation suhteen, joiden tehtävänä oli tukea draaman ja affektien välittymistä eli liikuttaa kuulijaa. Hän oli laajasti verkostoitunut ja kunnioitettu musiikkiteoreetikko sekä teräväkynäinen kriitikko, jonka toimittama viikkolehti Der critische Musicus nautti valtavaa suosiota aikansa oppineiden ja muusikoiden – ja juorukellojen – keskuudessa.
Johann Adolph Scheibe (1708-76):
Ariadne auf Naxos, SchW B2:404 (1765)
Prokris und Cephalus, SchW B2:432 (1765)
Rooleissa:
ARIADNE: Ruut Eleonoora Karhula
KERTOJA: Ruusu-Maaria Brousseau
KEFALOS: Niilo Erkkilä
OREADI & PROKRIS: Irina Nuutinen
Kristiina Hirvonen, barokkisello
Jasper Koekoek, cembalo
https://ariadneprokris.wordpress.com/
Määrätietoisen Scheiben, joka oli opiskellut Johann Sebastian Bachinkin ohjauksessa, tavoitteena oli uudistaa saksalaista musiikkieetosta, josta ylikoristeellinen ja dramaturgisesti köyhänlainen italialainen oopperatyyli oli ottanut niskalenkin. Hän oli yksityiskohtaisen tarkka niinsanottujen resitaation ja deklamaation suhteen, joiden tehtävänä oli tukea draaman ja affektien välittymistä eli liikuttaa kuulijaa. Hän oli laajasti verkostoitunut ja kunnioitettu musiikkiteoreetikko sekä teräväkynäinen kriitikko, jonka toimittama viikkolehti Der critische Musicus nautti valtavaa suosiota aikansa oppineiden ja muusikoiden – ja juorukellojen – keskuudessa.
Johann Adolph Scheibe (1708-76):
Ariadne auf Naxos, SchW B2:404 (1765)
Prokris und Cephalus, SchW B2:432 (1765)
Rooleissa:
ARIADNE: Ruut Eleonoora Karhula
KERTOJA: Ruusu-Maaria Brousseau
KEFALOS: Niilo Erkkilä
OREADI & PROKRIS: Irina Nuutinen
Kristiina Hirvonen, barokkisello
Jasper Koekoek, cembalo
https://ariadneprokris.wordpress.com/
Tapahtumapaikka / Venue
Jaa valitsemassasi palvelussa:
Stadissa.fi tarjoaa vinkkejä vapaa-aikaan vuoden ympäri.
Voit vinkata mukaan tapahtuman tai uutisen Helsingin seudulta.