Viikonloppuna 13.–15. maaliskuuta Helsingissä järjestetään kaupungin vuotuiset urkupäivät. Tänä vuonna syvennytään erityisesti vanhaan pohjoissaksalaisen barokin urkumusiikkiin, ja näyttämönä on etupäässä Musiikkitalon mainio Organo-sali kolmine urkuineen. Osa konserteista järjestetään myös Helsingin Johanneksenkirkossa ja Janakkalan pyhän Laurin kirkossa. Tapahtuman järjestää Suomen urkutaiteen edistämisyhdistys Organum-seura.
Festivaali avataan komeasti perjantai-iltana klo 18 kun urkujensoiton professori Olli Porthan esittää Johann Sebastian Bachin Die Kunst der Fugen, tuon tarunhohtoisen teoksen, johon barokin säveltaide – ellei koko taidemusiikki – monien mielestä huipentuu. Die Kunst der Fuge – eli Fuugan taide – on yli tunnin mittainen polyfonisen kirjoittamisen tour de force, johon sisältyy voimakas tunnelataus. Bach menehtyi dramaattisesti kesken kaiken säveltäessään opuksen viimeistä jättiläisfuugaa, jonka hän oli ehtinyt juuri ja juuri signeerata sävelin B–A–C–H. Keskeneräinen mestariteos esitetään Organo-salissa, ja ohjelmaan kuuluu myös poikkeuksellisesti tekstinluku ja koreografia, joista vastaavat Torsti Helenius ja Vapaa Aika -tanssiryhmä.
Lauantaina huomio kohdistuu erityisesti pohjoissaksalaiseen urkutoccataan, jolla sävellysmuotona ja musiikillisena dramaturgisena ideana on ollut valtava vaikutus 1600-luvun jälkeiseen urkumusiikkiin – eikä vähiten J. S. Bachiin. Pohjoissaksalaisen toccatan juuret ulottuvat antiikin retoriikkaan ja muoto-oppiin, ja sen suuria edustajia ovat olleet mm. G. Frescobaldi, D. Buxtehude, ja N. Bruhns. Heidän musiikistaan kuulemme ja opimme urkutaiteilijoiden Ere Lievosen, Markku Mäkisen ja Peter Peitsalon pitämissä luentokonserteissa. Toccatan viisisataavuotinen historia päättyy Carl Nielsenin suurteokseen ”Commotio”, jonka urkutaiteilija Petros Paukkunen esittää Johanneksenkirkossa.
Sunnuntaina näyttämölle astuu myös legendaarinen Harald Vogel, saksalainen urkutaiteilija, joka aikanaan kohautti urkutaiteen maailmaa uusoppineilla, joskin radikaaleilla näkemyksillään. Sunnuntaina hän soittaa Janakkalan pyhän Laurin kirkossa konsertin ”Orfeuksen legenda”, joka luo katsauksen hollantilaiseen urkusäveltäjään J. P. Sweelinckiin ja hänestä seuranneeseen yli satavuotiseen ketjuun pohjoissaksalaisen tyylin edustajia aina Bachiin asti. Vogel antaa myös lauantaina julkisen mestarikurssin Sibelius-Akatemian urkuopiskelijoille.
HELSINGIN URKUPÄIVÄT 13.–15.3.2015
Urkupäivien ohjelma: ”Pohjoissaksalainen toccata, sen juuret ja vaikutukset”
Paikkana Helsingin Musiikkitalon Organo-sali (ellei toisin mainittu)
Perjantai 13.3.
Klo 19 Konsertti Rajassa – Johann Sebastian Bach, Die Kunst der Fuge
Esiintyjinä Olli Porthan, urut; Torsti Helenius, tekstinlukija; Vapaa aika -tanssiryhmä
Lauantai 14.3.
Klo 9–12 Harald Vogelin mestarikurssi
Klo 12 Lounastauko
Klo 13.15 Luentokonsertti Markku Mäkinen: Pohjoissaksalaisen toccatan juuret italialaisessa musiikissa
Klo 14.30 Luentokonsertti Peter Peitsalo: Alankomaalaisia vaikutteita 1600-luvun pohjoissaksalaisessa urkumusiikissa
Klo 15.15 Kahvitauko
Klo 16 Urkupäivien yhteiskonsertti osa 1: Toccata läpi historian
Ohjelmassa mm. G. Frescobaldi, J. J. Froberger, D. Buxtehude, N. Bruhns, E. Lievonen
Esiintyjinä mm. Markku Mäkinen ja Ere Lievonen
Klo 18.00 Urkupäivien yhteiskonsertti osa 2: Toccata läpi historian Johanneksenkirkossa Ohjelmassa C. Nielsen
Esiintyjänä Petros Paukkunen
Klo 18.30 Vuosikokous ja ideariihi Johanneksenkirkon kryptassa
Sunnuntai 15.3.
Klo 9.30 Luentokonsertti Olli Porthan: Pohjoissaksalainen toccata ja sen vaikutus J. S. Bachin urkumusiikkiin ja sen esittämiseen
Klo 10.30 Luentokonsertti Katri Vesanen: Carl Nielsenin Commotio op. 58
Klo 11.15 Luentokonsertti Ere Lievonen: Pohjoissaksalaisen toccatan vaikutuksia uudessa urkumusiikissa
Klo 12 Lounastauko
Klo 15.00 Harald Vogel: Johdantoluento konserttiin
Klo 16.30 Kahvitauko
Klo 17 Konsertti Harald Vogel Janakkalan kirkossa ”Orfeuksen legenda – fantasian ja toccatan peilissä Sweelinckistä Bachiin” Vapaa pääsy, ohjelma 10 €
Ohjelmassa: J. S. Bach, D. Buxtehude, N. Bruhns, J. P. Sweelinc