Kriittinen Pyöräretki Kampuksille 9.9.2014
Ajankohdat:
Tapahtumasta:
Yliopisto-opinnot alkavat, ja kampuksille tarvitaan edelleen paremmat pyöräilyolosuhteet. Helsingin yliopiston ylioppilaskunta, Helsingin polkupyöräilijät, Maan ystävät ja Helsingin yliopiston pyöräilyseura Prologi järjestävät kampuspyöräretken, jolla vaaditaan pyöräkaistoja, runkolukittavia telineitä ja parempia pyöräreittejä kampusten välille.
Kutsukaa yliopistolaisia ja opiskelijajärjestöjä mukaan! Logot, liput ja kyltit saavat näkyä!
Kierrämme Meilahden, Kumpulan ja keskustan kampukset. Kokoontuminen Narinkkatorin pyöräkeskuksella 17:30, lähtö 18:00.
Reitti: goo.gl/9jOR0n
Meilahdessa mukaan voi liittyä noin 18:20 ja Kumpulassa A.I. Virtasen aukiolta noin 18:45.
1. Pyöräkaistoja Topeliuksenkadulle, Tukholmankadulle, Runeberginkadulle ja Hämeentielle. Runeberginkatu ja Hämeentie ovat vilkasliikenteisiä pääväyliä, joilla joutuu pyöräilemään ajoradalla. Sama pätee Tukholmankatuun ja Topeliuksenkatuun, jotka ovat erityisesti Meilahden kampuksen tärkeitä pyöräreittejä.
2. Kaikille kampuksille runkolukittavia pyörätelineitä, selkeämpiä opastuksia suihkutiloihin ja pumppuja kaikkien käyttöön. Kunnolliseen telineeseen voi polkupyörän lukita nopeasti ja varmasti. Keskustakampukselle viime vuonna ilmestyneet uudet telineet ovat hieno askel eteenpäin! Suihkut ovat monelle tarpeen, jos saapuu kauempaa. Nykyiset suihkutilat tulee merkitä selkein opastein. Yhteiskäytössä olevat pumput olisivat pieni sijoitus, mutta suuri helpotus monille kampukselle pyöräileville.
3. Unioninkadun pyöräkaistoille tasaisempaa katukiveystä. Tällä hetkellä Unioninkadulla on nupukiveä Liisankadun ja Pohjoisesplanadin välillä. Kiveyksellä ajaminen haittaa pyöräilijää paljon enemmän kuin autoilijaa. Pyöräkaistan kohdalla nupukivi olisi mahdollista korvata suurilla, tasaisilla kivilaatoilla. Näin on tehty Trondheimin vanhassa kaupungissa Norjassa.
Lisätietoa: http://www.kaupunkifillari.fi/blog/2011/09/05/maailmanperintokohteen-kivilaattoja/
4. Suunnitellun Kaupunkipyöräjärjestelmän laajentamista Viikkiin, Lauttasaareen ja Haagaan asti. Mitä laajemman alueen tuleva kaupunkipyöräjärjestelmä kattaa alusta alkaen, sen parempi.
5. Polkupyöräedun käyttöönoton selvittämistä yliopiston henkilökunnalle. Hyvä työnantaja kannustaa työntekijöitään liikkumaan kaupungilla kestävällä tavalla.
6. Fabianinkadun muuttamista kävelykaduksi kampusalueella. Toinen kävelykatu keskustakampuksen ytimessä edustaisi viihtyisämpää ja toimivampaa kaupunkitilaa.
Kutsukaa yliopistolaisia ja opiskelijajärjestöjä mukaan! Logot, liput ja kyltit saavat näkyä!
Kierrämme Meilahden, Kumpulan ja keskustan kampukset. Kokoontuminen Narinkkatorin pyöräkeskuksella 17:30, lähtö 18:00.
Reitti: goo.gl/9jOR0n
Meilahdessa mukaan voi liittyä noin 18:20 ja Kumpulassa A.I. Virtasen aukiolta noin 18:45.
1. Pyöräkaistoja Topeliuksenkadulle, Tukholmankadulle, Runeberginkadulle ja Hämeentielle. Runeberginkatu ja Hämeentie ovat vilkasliikenteisiä pääväyliä, joilla joutuu pyöräilemään ajoradalla. Sama pätee Tukholmankatuun ja Topeliuksenkatuun, jotka ovat erityisesti Meilahden kampuksen tärkeitä pyöräreittejä.
2. Kaikille kampuksille runkolukittavia pyörätelineitä, selkeämpiä opastuksia suihkutiloihin ja pumppuja kaikkien käyttöön. Kunnolliseen telineeseen voi polkupyörän lukita nopeasti ja varmasti. Keskustakampukselle viime vuonna ilmestyneet uudet telineet ovat hieno askel eteenpäin! Suihkut ovat monelle tarpeen, jos saapuu kauempaa. Nykyiset suihkutilat tulee merkitä selkein opastein. Yhteiskäytössä olevat pumput olisivat pieni sijoitus, mutta suuri helpotus monille kampukselle pyöräileville.
3. Unioninkadun pyöräkaistoille tasaisempaa katukiveystä. Tällä hetkellä Unioninkadulla on nupukiveä Liisankadun ja Pohjoisesplanadin välillä. Kiveyksellä ajaminen haittaa pyöräilijää paljon enemmän kuin autoilijaa. Pyöräkaistan kohdalla nupukivi olisi mahdollista korvata suurilla, tasaisilla kivilaatoilla. Näin on tehty Trondheimin vanhassa kaupungissa Norjassa.
Lisätietoa: http://www.kaupunkifillari.fi/blog/2011/09/05/maailmanperintokohteen-kivilaattoja/
4. Suunnitellun Kaupunkipyöräjärjestelmän laajentamista Viikkiin, Lauttasaareen ja Haagaan asti. Mitä laajemman alueen tuleva kaupunkipyöräjärjestelmä kattaa alusta alkaen, sen parempi.
5. Polkupyöräedun käyttöönoton selvittämistä yliopiston henkilökunnalle. Hyvä työnantaja kannustaa työntekijöitään liikkumaan kaupungilla kestävällä tavalla.
6. Fabianinkadun muuttamista kävelykaduksi kampusalueella. Toinen kävelykatu keskustakampuksen ytimessä edustaisi viihtyisämpää ja toimivampaa kaupunkitilaa.
Tapahtumapaikka / Venue
Jaa valitsemassasi palvelussa:
Stadissa.fi tarjoaa vinkkejä vapaa-aikaan vuoden ympäri.
Voit vinkata mukaan tapahtuman tai uutisen Helsingin seudulta.






































































